Moje desatero pro hbitý mozek a dobrou paměť

 

Desatero dobrých rad nenabízí žádnou zázračnou dietu pro geniální mozek nebo
bezchybnou paměť, ani zaručené urychlovače učení. Mé rady jsou takříkajíc „přírodní“. Je to jen několik „přikázání“, jak o mozek pečovat a čím přispět k jeho lepší výkonnosti.

1. Nakrmte ho!

Strava je důležitý prvek, který přispívá nejen k nasycení těla, ale dodává také živiny
nepostradatelné pro lidský mozek. Měla by být proto vyvážená, se správným poměrem bílkovin,
sacharidů, tuků, dostatkem vitamínů a minerálů. Stejně nezbytné je i doplňování tekutin. S přibývajícím
věkem se vytrácí pocit žízně.

2. Dejte mu přivonět!

Některé vůně výrazně ovlivňují učení, tvořivost a myšlení, jiné zvyšují pozornost. Máta peprná,
bazalka, citron, skořice a rozmarýna jsou spojovány s duševní bdělostí, levandule, heřmánek,
pomeranč a růže napomáhají uvolnění a zklidnění. Muškátová nebo skořicová vonná esence
pomůže zvýšit naši výkonnost. Čich má také silnou emocionální paměť.

3. Nechte ho proběhnout!

Pravidelný pohyb brání poklesu duševních schopností a posiluje mozkové závity v každém
věku. Doporučení tedy zní: 20-30 minut lehkého aerobního cvičení – chůze, plavání, běh,
jízda na kole, atd. nejméně 3x týdně. Jednou z příjemných činností, které vyžadují aktivní pohyb,
je tanec. Rytmické podupávání, stejně jako aerobní cvičení posiluje rozvoj kapilár, což vede
lepšímu prokrvení mozku, lepší výživě a tím i k většímu příjmu kyslíku, který je pro dobrou
kondici mozku podstatný.

4. Dejte mu zahrát!

Hudba nás ovlivňuje na mnoha úrovních. Působí pozitivně na změny emocí nebo vnitřního
napětí a příznivý vliv má na učení, paměť a další poznávací funkce. Provozování hudby je
jednom z nejlepších forem kognitivního tréninku, protože umožňuje zapojení různých oblastí
mozku. Souhrou mnoha mozkových funkcí je i pouhý poslech hudby. Vnímáme při něm výšky
tónů, melodii i rytmus. Čím vyšší je počet rytmických úderů, tím vyšší je hladina mozkové aktivity.
Hudba také posiluje asociace a umí v mozku vytvořit obrazy i vyvolat vzpomínky. Navíc může
podbarvit celou řadu činností.

5. Používejte ho!

Lidé, kteří pracují tzv. hlavou, stejně tak jako vášniví křížovkáři nebo luštitelé sudoku, se často
mylně domnívají, že už víc mozek trénovat nepotřebují. Činnost mozku je velmi komplexní
a při výše uvedených činnostech zpravidla intenzivně procvičujeme jen jednu jeho část,
zatímco ostatní necháme odpočívat. Čím častěji ho budete zaměstnávat, tím bude lepší.
Někdo se začne učit další cizí jazyk, jiný pronikne do tajů vinařství, další se pustí do psaní
povídek nebo se začne učit hrát na flétnu. Cokoliv vás baví, podpoří vaši zvídavost a donutí vás
se soustředit, nastaví váš mozek na učební program. Jde to v jakémkoliv věku, chce to jen
odhodlání a vytrvalost. 

6. Dopřejte mu klídek!

I když dopřejeme našemu mozku pohyb a dodáme mu kvalitní výživu, schází stále ještě jedna
podmínka pro získání maximálního duševního potenciálu. Vyhýbejte se stresu! Ubírá energii,
narušuje kognitivní procesy a snižuje kvalitu života. Chronický stres dokáže téměř dokonale
zničit zejména hippocampus, který hraje zásadní roli při ukládání informací do dlouhodobé
paměti.

7. Nechte ho vyspat!

Jedním z dalších, velmi důležitých prostředků mentálního odpočinku je spánek. Je nezbytný
pro obnovení našich fyzických i psychických schopností. Špatné spaní vede k únavě,
podráždění a k poruchám pozornosti.
Celková doba spánku by měla být taková, abychom se
ráno cítili vyspalí a odpočatí tak, aby nám tento pocit vydržel celý den. Známý je také fakt, že
důkladný spánek zdvojnásobuje úspěch u tvůrčích řešení, protože spící mozek je schopen
syntézy velmi složitých souborů informací.

8. Rozesmějte ho!

Veselá mysl, půl zdraví – v zdravém těle, zdravý duch……atd. Zdá se, že už naši předkové
správně tušili, že humor stimuluje ty části mozku, které produkují chemický zdroj dobré nálady
serotonin.

9. Neškoďte mu!

Jedna sklenka alkoholu, zejména červeného vína denně může přinášet mozku užitek, ale
vydatné holdování alkoholu ho ničí. Stejně tak škodlivé je kouření a drogy. Především ve
vyšším věku to však mohou být i některé léky, (např. léky proti úzkosti, antidepresiva, antacida,
prášky na spaní, atd.), které mohou narušit mentální výkon a paměť. V současnosti patří ke
škodlivým vlivům také nadměrné využívání digitálních médií.

10. Nechte ho dozrát!

Mýtus o stárnutí mozku jako nezvratném procesu už je vyvrácen. Mozek si dokáže za
geneticky daných předpokladů udržet plasticitu (tvárnost) i ve velmi pokročilém věku. Záleží
však na jeho častém používání. V rozumných mezích pravidelná, cílená námaha různých
oblastí mozku vede k upevňování nervových spojení a vytváření určité kognitivní rezervy.
Poznávací funkce mozku včetně paměti se sice v průběhu stárnutí mění, ale věkové
omezení pro ně neplatí a slábnout nemusí. Zhoršují se především pasivitou a nedostatkem
podnětů
. Za předpokladu, že je člověk zdravý a ochotný se namáhat, může mít jeho
mozek ve stáří stejný výkon jako v mládí.


Celé znění Desatera dobrých rad pro hbitý mozek a dobrou paměť najdete v závěrečné
kapitole mojí knihy
"Fitness pro mozek - využití textu v tréninku paměti"

 

------------------------------------------------------------------------------------------

Ověřte si stáří vašeho mozku :-)

Zde najdete jedinečnou příležitost, jak si podle japonské studie ověřit, zda je váš mozek
stejně svěží a mladý jako vaše tělesná schránka.

1. Kliknout na start   "zde"     
2. Po
čkat až odstartuje 3, 2, 1
3. Zapamatovat si postaven
í čisel, která se objeví na obrazovce.
4. Klikat na kolečka podle pořadi od nejmenšiho do největšiho (0 - 9)
5. Na konci hry vam prográmek sdělí stáří vašeho mozku!

Kromě toho, že to je zábavné cvičení vaší koncentrace pozornosti i numerické paměti,
můžete si na testu ověřit, v které denní době vám to lépe "pálí".

 

------------------------------------------------------------------------------------------